Bağlantılar
Genel Hesap Yönetimi

Bilgi Bankası - Destek Talebi

Lisanslı yazılımlar, kablosuz internet, kampüs dışı erişim gibi birçok konuda bilgi edinebilir, yardım talebinde bulunabilirsiniz.

Destek Sayfası

Erzurum Teknik Üniversitesi

Doktora Tez Savunması (Murat CEYLAN)

Prof. Dr. Mehmet Akif CEVİZ'in danışmanlığında, Arş. Gör. Murat CEYLAN'ın hazırlayıp sunduğu tezde, turboşarj sistemlerinde turbo gecikmesini azaltmaya yönelik yenilikçi bir yaklaşım olarak türbin çarkı kanatlarına basınçlı hava püskürtülmesinin etkileri incelenmiştir.

Bu çalışma, içten yanmalı motorlarda yakıt tüketimini azaltmak ve egzoz emisyon standartlarını karşılamak amacıyla kullanılan turboşarj sistemlerinin performansını iyileştirmeye odaklanmıştır. Motor silindir hacimlerinin küçültülmesine olanak sağlayan turboşarj sistemlerinin en önemli dezavantajlarından biri olan turbo gecikmesi problemi, özellikle düşük devirlerde motor yükündeki anlık değişimlerde ortaya çıkmaktadır. Bu bağlamda, çalışmada turbo gecikmesini minimize etmek amacıyla, türbin çarkı kanatlarına basınçlı hava püskürtülmesinin turboşarj yanıt süresi üzerindeki etkileri deneysel ve sayısal yöntemlerle analiz edilmiştir.

Deneysel çalışmalarda, değişken geometrili bir turboşarj sistemine harici bir nozul eklenmiş ve turboşarj sisteminin performansını ölçmek üzere soğuk hava akışlı bir test düzeneği kurulmuştur. Sistem, hem sadece ana hava tankı ile hem de ana ve yardımcı hava tanklarının birlikte çalıştırıldığı iki farklı durumda test edilmiştir. Sayısal analizler için ise ANSYS Fluent yazılımı kullanılarak Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği (HAD) simülasyonları gerçekleştirilmiş ve deneysel sınır şartları doğrultusunda türbin tarafındaki akış alanı görselleştirilmiştir.

Sonuç olarak, yardımcı hava desteği sağlandığında kompresör kütlesel debisinin arttığı ve turbo gecikme süresinin anlamlı bir şekilde azaldığı gözlemlenmiştir.



   


ETÜ Asistan Snow